onsdag 26 september 2012

Besökarna är tillbaks

Jorå, mössen är tillbaks. Till mitt förtret, till katternas glädje. Även om de mest bara sitter och stirrar in i diverse utrymmen, exempelvis under diskbänken eller i ett hörn ute i stallet, märker vi att de är uppspelta över såväl lukt som läte.
Tyvärr är de inte lika effektiva nattetid, tröttisarna. Och jag som tack vare ryggont inte sover så bra, ligger vaken och hör hur det prasslar och piper. Charlie låg lugnt bredvid mig och sov, snarkade till och med lite lätt. Ändock rörde sig hans öron i samband med att mössen sprang i taket. 
Usch, ogillar verkligen möss och känner mig inte trygg. Dessutom käkar de upp typ allt de kan komma över. Kim är inte lika brydd, och tur är väl det för jag klarar inte av att varken sätta fällor eller vittra dem. 

På arbetsfronten har vi målat fönster, tvättat murstocken, städat vinden, plastat och tätat ovandelen till sovrummet. Det som vi vill och kommer (vi är numera realister, hehe) ha klart till vintern är att alla fönster är kittade och målade och att fasaden är lagad och tätad. Det som vi hoppas bli klara med är att isolera sovrummet (från vinden) och ta upp golvet, samt slänga skräp på tippen. 
Det som hade varit väldigt trevligt om vi hann var att sätta lister och foder i sovrummet.

Har jag glömt något? 

4 kommentarer:

  1. Möss är äckliga när de befinner sig i hus. Glöm inte vippfällan med hink. Den sväljer väldigt många möss helt luktfritt. Ha den på vinden! Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för påminnelsen, vippfällan har redan slukat några möss i år ;)

    SvaraRadera
  3. Usch för möss, hade också en liten mus som satt och väntade i trappuppgången här om veckan...men han gick så snällt ut när jag öppnade dörren och som tur är har jag verken sett eller hört något mer...Hoppas ni hinner me allt ni vill nu innan vinterna och innan filuren i magen tittar ut. när är det planerat nu igen??

    kram karro

    SvaraRadera
  4. Karro: Jaa usch visst är de läskiga? fast hellre möss än råttor, pheu! filuren kommer i slutet av oktober enligt beräkningar, men vi får väl se när det blir :)

    SvaraRadera