torsdag 29 mars 2012

Ständigt en kamp..

Jag är sjukt irriterad och måste skriva av mig. Det här inlägget handlar om vår teve som vi köpte i höstas, ja en sån där dyr platt-tv. Redan efter någon månad märkte vi att den lät konstigt, den brummade lite då och då. Vi ringde då Siba där vi köpte den och de i sin tur skulle kontakta det företaget de använder sig av vid reparationer, Info Care.

Efter några veckor kom Info Care hem till oss och bytte någon del invändigt i teven. Men problemet kvarstod så vi ringde Info Care igen. De skulle återkomma "när de andra reservdelarna hade kommit", vilket tog cirka 2 månader och vi fick ringa och fråga varför det dröjde. Två dagar efter kom de.
Så byttes ytterligare någon del i teven men tevereparatören kunde inte byta allt han hade tänkt eftersom Philips inte hade skickat rätt grejer, enligt honom. Så vi fick vänta en månad till på att en annan kille skulle komma och byta det sista. "Fungerar det inte nu finns det inget annat att göra än att få en ny teve, vi har gjort vad vi har kunnat" sa han. Han bad oss också vänta 24h innan vi kollade om problemet var kvar eftersom det kunde ta lite tid att återställas. Kvällen efter var problemet kvar, såklart.

Kim fick ringa runt till Siba, Philips, Info Care flera gånger för att någon skulle ta ansvar och hjälpa oss. Alla hänvisade till varandra, smidigt för dem såklart. Efter flera samtal sa Info Care att de skulle ta in teven för observation. Man ville alltså se vad som var fel. Under tiden fick vi en låneteve, mycket mindre och i sämre kvalité.. men ljudet fungerade perfekt!

Låneteven hade vi i cirka 3 veckor och idag kom vår kära teve tillbaks. "Inga fel har konstaterats. Vid analog mottagning förekommer ett visst brummande vilket är normalt för apparattypen". BULLSHIT! Det här brummandet är långt ifrån normalt. Kim ringde Info Care som sa att om vi ansåg att felet var kvar kunde det vara fel på vår teveoperatör, de kunde ha någon störning. Intressant att teven vi hade innan den nya, samt låneteven, fungerade perfekt utan brusande ljud. 

Droppen kom när jag nyss fick hem en räkning från Info Care på 3700 kr för deras "observation". Alltså..

Vi har ju alla rätt enligt konsumentköplagen, men hur gör vi när säljarna hävdar att det inte alls är fel på teven?

Här har jag filmat teven, lyssna på första 1-2 sekunderna.
Hör ni brummandet?

3 kommentarer:

  1. Jag hörde brummandet.
    Sjukt störig situation. Hoppas ni får en ny TV snarast! Förstår att du är förbannad, hade jag också varit.

    /Jessica

    SvaraRadera
  2. Japp brummandet hörs tydligt även för mig som är en äldre dam! /MORR

    SvaraRadera
  3. TACK, känns skönt att flera andra hör så det inte är min tinnitus som har ändrat ton ;) Nu gäller bara att försöka få en ny tv också!

    SvaraRadera